Over ons: een stukje geschiedenis…

Garage Olbrechts en Ligier, da’s decennia aan ervaring…

Luc en Marc Olbrechts, bijgestaan door hun echtgenotes Sonja en Vera runnen vandaag de zaak, en ontvangen enthousiast de klanten!

Garage Olbrechts

  • Achiel Olbrechts sticht de garage in 1960. De focus ligt dan op verkoop van tweedehandswagens, onderhoud en herstellingen. Daar komt ook nog de verkoop van de merken Wartburg, Barkas, en Trabant bij.

  • In 1984 start Garage Olbrechts met de verkoop van wagens die geen rijbewijs vereisen van het Franse merk Ligier.

  • Luc en Marc Olbrechts nemen de fakkel van hun vader over in 1993. Garage Olbrechts wordt volledig vernieuwd en start met de verkoop van het merk Seat (Volkswagen).

  • De verkoop van Seat wordt in 2002 stopgezet en Garage Olbrechts legt zich toe op Ligier en onderhoud en herstellingen aan wagens van alle merken.

  • Vandaag zijn het nog steeds Luc en Marc die Garage Olbrechts runnen, bijgestaan door hun echtgenotes Sonja en Vera voor de administratieve kant van de zaak (facturatie, verkoop en klantendienst). Samen zorgt dit enthousiaste familieteam dat u buiten rijdt met de juiste nieuwe wagen of occasie voor u, of een vakkundig herstelde wagen.

Ligier

  • Guy Ligier was een legendarische Franse racepiloot. In de jaren 1960-‘70 reeg hij de overwinningen aan elkaar in het motorracen, autoracen en later de Formule 1 en Formule 2. Tussen 1964 en 1973 was hij ook actief in de 24u van Le Mans.

  • Zijn eerste stappen als autoconstructeur zette hij met de bouw van racewagens. Automobiles Ligier was geboren. In 1976 schakelde het nieuwe bedrijf een ambitieuze versnelling hoger. Ligier stichtte een eigen team en bouwde de eerste van wat 20 Formule 1-bolides zouden worden.

  • De Equipe Ligier was van 1976 to 1996 actief in de F1. Het team zette consequente resultaten neer met succespiloten als Jacques Lafitte en Olivier Panis. Maar ook de Belgische racelegendes Jacky Ickx en Thierry Boutsen reden voor Ligier. In 1980 bereikte het team de 2de plaats in het Wereldkampioenschap en won het Wereldkampioenschap voor constructeurs. In 1996 behaalde de Ligier-bolide in de Grand Prix van Monaco de 9de en laatste GP-overwinning voor Equipe Ligier in de Formule 1.

  • Vanaf begin jaren ’80 richtte Ligier zijn ingenieuze technische talenten op zogenaamde microauto’s, de brommobielen. De kleine voertuigen palmden al snel een niche van de automobielmarkt in. Blijvend succes was gegarandeerd door consistente kwaliteit en regelmatige innovaties, zoals een automatisch systeem voor parallel parkeren reeds in de vroege jaren ’90.

  • Sinds de start van de samenwerking met Microcar, een ander toonaangevend merk in brommobielen, geldt Ligier als dé referentie voor wagens waarvoor geen autorijbewijs vereist is. Met een stamboom die teruggaat naar de Formule 1 is het niet verwonderlijk dat Ligier een uitstekende reputatie geniet op het vlak van automobieltechnologie, innovatie en vakmanschap.